Home › Forums › Maandopdracht (verhuisd) › Maandopdracht mei 2020 -> fotografeer een insect › Maandopdracht mei 2020 -> fotografeer een insect
-
Maandopdracht mei 2020 -> fotografeer een insect
Posted by Judith on 1 mei 2020 om 01:00De nieuwe maandopdracht voor de maand mei 2020 is:
Fotografeer een insect 🐞🦋🕷🐜
Helaas zijn we nog steeds behoorlijk aan huis gekluisterd zijn, maar insecten kan je al vinden in je tuin of op je balkon. En misschien kan je toch een vroege ochtend het veld in voor bijvoorbeeld een vlinder, libel of wat voor insect je dan ook tegenkomt.
Voor tips kan je de lessen in de module macrofotografie bekijken.
Ook bij de inspiratiefoto’s vind je verschillende voorbeeldfoto’s van insecten.
Jouw mooiste insectenfoto kan je hieronder als volgt uploaden:
- Verklein je foto eerst naar maximaal 2mb.
- Reageer op deze post door te klikken op reageer rechts boven in dit bericht
- Omschrijf je foto, hoe kwam deze tot stand en vermeld de exif (ISO / diafragma / sluitertijd
- Kies dan in het menu voor afbeelding invoegen
- Met het mapje rechtsboven kan je door je fotomappen op je eigen computer of tablet bladeren en jouw foto kiezen voor deze maandopdracht, je geeft een afbeeldingsomschrijving en kies voor afmetingen 800×800 en vink Afmetingen beperken aan
- Wacht even tot de omschrijving bij Bron zichtbaar is en klik dan op OK:
En natuurlijk is het het leukste als je een insectenfoto instuurt, die je hebt gemaakt aan de hand van de lessen op de academie, en niet een foto die je nog in je database hebt staan 😉.
Heel veel succes en plezier en ik kijk weer uit naar jullie foto’s.
Met vriendelijke groeten,
JudithManon reageerde 3 jaar, 3 maanden geleden 30 Leden · 182 Reacties -
182 Reacties
-
-
-
Heel mooi .. zowel de compositie als de kleuren.. komt allemaal bij elkaar
-
Dankjewel Yvonne, ik heb deze foto laat in de namiddag genomen uit de hand. Het moest snel gaan want de vlinders heel erg actief. Daarom staat de plant er niet volledig op. Bedankt voor de leuke commentaren!
-
-
-
-
Prachtige foto/compositie. Ik vind dat alles klopt. Van mij krijg je een nominatie voor de foto van de maand.
-
Steven, wat een prachtige foto van dit koolwitje. Het vlindertje is helemaal scherp, dus je hebt de lens goed evenwijdig aan de vleugels van de vlinder gehouden. Ook de achtergrond is mooi. Zoals je zelf al schreef staat net het takje er niet helemaal op, maar ik snap dat de tijd te kort was om hier goed op te letten.
Als met al een topfoto dus!
Groeten, Judith
-
-
Wat moeilijk om het lieveheersbeestje er goed op te krijgen. Wat mij nu niet lukte was ook nog een mooie achtergrond te hebben. Het is wel zacht van kleur, maar geen bokeh. Toch ben ik met deze wel blij. Wanneer je inzoomt zie je zelfs een paar minuscule vochtdruppeltjes.
Gr. Olga
-
-
Olga, het lieveheersbeestje is goed scherp, helaas zat tie niet op een mooi takje of bloempje. Maar ja je hebt het niet altijd voor het zeggen natuurlijk.
Wat je nog had kunnen doen is het beestje in de schaduw te zetten. Als je uit de hand fotografeert gaat dat wat moeilijker, maar je kan proberen zelf tussen het beestje en de zon te gaan staan. Zodat je eigen schaduw er overheen valt. Dan krijg je een iets zachter beeld.
Gr. Judith
-
-
Helaas nog niet met de door mij gewenste pastelkleuren: de foto is midden op de middag genomen. Helaas lukt het me niet om voor dag en dauw dit natuurgebiedje te bereiken omdat het wat verder van mijn huis gelegen is.
-
Prachtige pyjamaschildwantsen die fotogeniek zijn, maar op veel witte bloemen + witte bloemen op de achtergrond + overbelichting wordt het lastig. Ik heb daar ook moeite mee. Judith zal wel een paar goede tips voor hebben.
-
Ha Nelleke, die pasteltinten zijn inderdaad moeilijker midden op de dag. Zeker als de beestjes op witte bloempjes gaan zitten 😉
Je had hier misschien een iets lager standpunt kunnen in nemen en daarbij goed kijken naar de achtergrond. Als je een witte bloem als achtergrond had kunnen krijgen, dan krijg je al een rustiger beeld.
Daarnaast moet ik zeggen dat ik wantsen moeilijk vind te fotograferen. Ben er ook al vaker mee bezig geweest. Vind ze zo leuk, maar ook moeilijk.
Gr. Judith
-
-
-
Wat goed gelukt, zo mooi scherp op die vlieg en ook een stuk bloem erbij scherp. Qua kleuren ook zo mooi bij elkaar! Gr. Olga
-
Mooie scherpe foto van de vleesvlieg. De vlieg op de voorgrond heeft mijn voorkeur. Maar ja, die bloem is mooier dan zo’n vlieg.
-
-
Ans, de vlieg is echt loei scherp, complimenten daarvoor.
Voor het mooie had je in dit geval een iets hoger standpunt in kunnen nemen. Nu springt eerst de bloem in het oog en dan pas de vlieg.
De bloem zit nu ook helaas voor de poten van de vlieg.Ik snap dat het misschien niet mogelijk was, maar een tip voor de volgend keer 😉
Gr. Judith
-
-
Deze foto is van Ton, maar hij kon hem niet zelf uploaden. Bij deze probeer ik het even.
-
Dank je Judith!
Het leek me leuk om bijtjes te gaan fotograferen in het kader van de maandopdracht van mei. Ik had dat nog nooit gedaan, dus een hele uitdaging. Ik vind het leuk en leerzaam om te doen, maar …. wat zijn die beestjes snel zeg. En dan ook nog scherpstellen op de oogjes natuurlijk. Eerst probeerde ik ze vanaf statief te fotograferen. Als je echt gefrustreerd wilt raken, zeker gaan doen 😉 Maar ja, uit de hand en dan ook nog scherpstellen, betekent wel dat de ISO wat omhoog moet, dus geen ISO 100, en ook geen f/2,8. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Hartelijke groet, Ton Bär
-
heel mooi gelukt Ton
Ik wou vragen of het misschien een idee is om de exifs gegevens bij de foto te vermelden?
daar leren we allemaal uit, ook ik loop er steeds tegen aan dat mijn foto’s niet kunnen worden gemaakt op 2.8.
gr Ine Salden
-
Hi Ine,
Goed idee wat betreft de exif: bij deze foto is dat ISO 640, 100mm, f/3,5, 1/6400 sec. Ik heb deze belachelijke ISO en sluitertijd gebruikt vanwege uit de hand fotograferen, en omdat de bij best wel heel snel kan zijn. Diafragma zou ik normaal op 2,8 zetten, maar om iets meer kans te hebben op net iets meer scherp dan uitsluitend de ogen of het kopje, heb ik de diafragma iets meer “dichtgezet”.
Hartelijke groet, Ton
-
-
-
Voor een eerste keer vind ik ‘m goed, de bij is redelijk scherp en dat is al knap. Ik fotografeer veel insecten, maar van die zenuwlijders ben ik geen fan. Je legt de lat wel erg hoog voor jezelf. Mijn advies is begin met een insect die stil zit.
-
Ton, bij deze foto heb je mooi de omgeving mee genomen in in je beeld. Ik hou daar erg van.
Het bijtje is ook mooi scherp, zeker moeilijk als de bijtjes rondvliegen. Eigenlijk kan je niet vanaf statief fotograferen als de beestjes gaan vliegen.
Als je de kans hebt, ga dan een keer vroeg in de ochtend op zoek naar de bijtjes. Ze zitten dan nog stil en kan je ze alsnog vanaf statief fotograferen. Je hebt dan ook geen last van de harde schaduwen. Eventueel zet je dan ook nog op je gemak het bijtje en de bloem in de schaduw.
Gr. Judith
-
Hi Judith, dat ga ik zeker doen. Ondertussen vind ik het bij hard licht fotograferen steeds minder leuk, ten eerste vanwege het uitbijtende effect, maar zeker ook omdat de beestjes allemaal erg actief aan het bewegen zijn dan. Ik ga liever vroeg in de ochtend bij bewolkt weer….
-
-
-
-
Mooi hoor, aparte foto om de juffer iets van onder te fotograferen. De pluim komt prachtig in beeld. Ik vind het wel te veel wit.
-
Jet, mooi beeld van deze waterjuffer. Het koppie oogt scherp en en de waterjuffer zit mooi voor het licht in de achtergrond. Ook is die achtergrond mooi soft.
Je had misschien iets meer de juffer boven in beeld kunnen zetten, waardoor je tegelijkertijd wat meer van die steel van de pluim, waar hij op zit, in beeld gehad. Nu wordt je oog wat teveel naar boven getrokken ivm het licht daar, terwijl daar verder niets te zien is.
Verder is het bij een juffer of libel het beestje om evenwijdig te gaan met je lens. Daardoor is ook het lijfje scherp. Bij een juffer is dat moeilijk, immers die beweegt al snel met zijn achterlijf van je vandaan. Ben er zelf gisteren uitgebreid mee bezig geweest 😅
Gr. Judith
-
In de tuin .. klom dit lieve heersbeestje naar boven op en over de zaaddoos van de akelei..Ik vond het best lastig de achtergrond mooi wazig te krijgen .
Ben nog niet zo bedreven in photoshop. Exif : S1/125 diafragma 2.8 iso 200 lens 60 mm Macro Olympus( uit de hand genomen )
-
Geweldige mooie foto. De compositie bloem met het lieveheersbeestje is om te kwijlen. Je hebt er een fan bij Yvonne! Van mij krijgt je beslist een nominatie. Wel jammer van die blauwe vlek/bloem.
-
Yvonne, ik vind de achtergrond al mooi wazig. Ook het beestje zo bovenop de bloemknop is erg leuk 😀
Alleen stoort de blauwe bloem in de achtergrond een beetje. Daar wordt het oog al snel naar toe getrokken.
Dus de volgende keer proberen iets meer nog te kijken naar wat in de achtergrond staat. Je hoeft dan verder eigenlijk niets te doen in photoshop denk ik 😉
Gr. Judith
-
Hier ook mijn foto, insect
Een vers uitgeslopen libel, het larvehuidje hangt nog achter het grasblad.
Opname 1/200 sec. f/6,3 105 mm, Iso 100
-
Ina, heerlijk om een net uitgeslopen libel te ontdekken. Op de foto is het erg leuk dat het larvenhuidje nog te zien is. Dat vertelt het verhaal van deze foto, super.
Het is wel jammer dat de zon voor wat hard licht zorgt. Als je de libel in de schaduw had gezet (met parapluutje, schermpje of jezelf 😉 ) dan had je beeld iets zachter geweest denk ik.
Gr. Judith
-
Heb nu de plamp met schermpjes besteld, om het onderwerp meer in de schaduw te krijgen
-
-
zonder statief genomen, want ik zag hem plotseling voorbij fladderen en dus snel mijn camera gepakt. F2.8, iso 200, 100,mm, 1/60
-
-
Best goed gelukt … die snelle foto maken. Stel dat je de tijd had gehad dan …. een super foto.
-
Natascha, je hebt het vlindertje op een mooi moment kunnen vastleggen. Scherpte ligt mooi op zijn ogen en dat de vleugels niet helemaal scherp zijn vind ik in dit geval niet storend.
Als je uit de hand fotografeert (wat nu waarschijnlijk moest omdat het beestje anders zou wegfladderen) dan kan je niet veel kiezen qua compositie. Anders had je misschien dat onderste sprietje even weg kunnen duwen. En de uiterst linkse spriet stoort ook een beetje. Op zich vind ik de twee in het oog springende sprieten wel prima in deze compositie.
Gr. Judith
-
Log in om te reageren.